Gerçekçi Render Nasıl Alınır?

gerçekçi render nasıl alınır

Günümüzde herkesin bir an önce ulaşmaya çalıştığı "gerçekçi render nasıl alınır?" sorusunun cevabı maalesef "şu ayarları yaparak" alabilirsiniz diyebileceğimiz kadar basit değil.

Not: Eğer bu yazıyı okuyacak kadar sabrınız yok ve hızlıca sonuca ulaşmak için bir kaç ayar arıyorum diyorsanız vray iç mekan render ayarları'nı anlattığım derse geçiş yapmanızı öneririm.

Öncelikle biraz uzun ama bir o kadar da keyifli bir süreç sizi bekliyor ve bu konuda biraz sabırlı olmanız gerekecektir.
Evet tabi ki bir takım parametreler işimizi kolaylaştırıyor olacak fakat, bunun yanında öğrenmemiz gereken ve tasarımsal süreci içinde barındıran bazı konular da bulunmakta.

Sizinle bu konuları kendi tecrübelerim eşliğinde paylaşarak bu soruyu 5 ana başlık altında yanıtlamaya çalışacağım.

Gerçekçi render almak için gerekli parametreler eşliğinde önemli konu başlıkları var dedik.

O zaman ilkiyle hemen başlayalım.

1. Modelleme

Modelleme, gerçekçi bir render'a giden yoldaki en temel unsurdur. Mimari modelleme yapıyorsanız, öncelikle yaptığınız işten bihaber olmamanız gerekmektedir. Bu da bazı mimari terimlere aşina olmanızı, sizden istenilen şeylerin ne olduğuna dair bir fikriniz olmasını gerektirir.

Örneğin, projeler genelde Autocad dosyası olarak gelir. Bu yüzden Autocad'e de bu bağlamda en azından temel bir seviyede hakim olmak ve mimari projeleri rahatlıkla okuyabilir hale gelmek gerekmektedir. Ayrıca polygon sayısı da modelleme için önemli bir konudur. Çok yüksek polygon sayısıyla çalışırsak, bu bizim hem sahnede çalışmamızı zorlaştırır hem de render süremiz artar.

gerçekçi render nasıl alınır

3D max ile Modelleme için, transform araçları ve kullanacağımız modifier'ları çok iyi bilmeli ve hatasız bir şekilde modellemeliyiz. Çünkü render aldığımızda küçük yapılan hatalar bile render'ın sonucunu çok değiştirebilir. Bu da bizi gerçekçilikten çok daha uzak bir yere atabilir

Evet, bizim işimizde modellemek çok önemlidir fakat, internette artık yüzlerce hazır model sitesi var ve en karmaşık objelerin bile hazırını ücretli/ücretsiz indirme seçeneklerimiz mevcut. Aşağıda 3d hazır model bulma ve kullanma konuları ile ilgili hazırladığım içerikleri inceleyebilirsiniz.

Modelleme Konusu ile ilgili dersler

Eğer mimari modellemeyi hayatımızda profesyonel bir iş olarak görüyorsak bazı karmaşık objeleri kendimiz modellemek yerine bu yukarıda bahsettiğim sitelerden indirmek çok daha akıllıca bir seçenek olabiliyor.

gerçekçi render modelleme detay

Modelleme detayı 2

Tabi, bunları indirirken de gelen modellere dikkat etmek gerekiyor çünkü çok yüksek polygonlarda gelen modeller ile dosyamızın çalışması zor bir hale gelebilir. Ayrıca sahnede koyduğumuz açıya bağlı olarak kameraya yakın olan yerlerdeki objelerin modellerini ne kadar detaylandırabilirsek o kadar gerçekçiliğe yaklaşmış oluruz.

Örneğin pencerenin yakınından bir kamera yerleştirdiğimizde pencerenin doğrama detaylarını daha ön plana çıkararak daha hoş sonuçlar yakalayabiliriz. Fakat gerekmiyorsa uzakta kalan objeler için bunları yapmamamız polygon açısından daha yararlı olacaktır. Aksi takdirde sahneyi yormaya başlarız.

2. Tasarım

Bir sahne hazırlarken, bir mekan modellerken göz önünde bulundurmamız gereken bir diğer önemli etken ise tasarım ölçütleridir.

Örneğin bunun için seçilen malzemeler ve kullanılan renkler çok belirleyici unsurlardır. Bir mekanda yaratmak istediğimiz ambiyans ne ise onu destekler nitelikte malzeme ve renk kurgusu yaratmak gerekmektedir.

Mekan giriş tasarımı

Mutfak tasarımı

Mesela; sıcak bir ortam yaratmak istiyorsak ahşap en doğru seçim olacaktır. Ahşap ile birlikte pirinç malzeme de kullanabiliriz. Ya da tam tersi daha soğuk ve ciddi bir mekan tasarlamak istiyorsak mermer ve bununla birlikte krom malzeme kullanmak yaratmak istediğimiz algıyı destekleyecektir.

Aşağıda bu malzemeler ile ilgili yaptığım ders içeriklerini inceleyebilirsiniz.

Tasarım Konusu ile ilgili dersler

Dış mekanda kullandığımız peyzaj bile yaptığımız tasarıma uyumlu, ortama uygun olması gerekmektedir.

Peyzaj Tasarım Örneği 1

Peyzaj Tasarım Örneği 2

Mekanda kullandığımız mobilyaların da belirli bir uyum içerisinde olması gerekir. Hangi mimari stilde bir mekan modelliyorsak kullandığımız objeleri, aksesuar veya mobilyaların bu stili destekliyor konumda olması gerekir.

Fakat öyle örnekler görüyoruz ki; çok modern tasarlanmış bir salonda klasik bir avize ile güzel ve yerinde dokunuşlar yaratılabiliyor ve kontrastlar yaratılabiliyor. Bu noktada da çok sayıda örnek incelemek gerekiyor. Böylece farklı tarzları birleştirirken ortaya alakasız ve yanlış sonuçlar çıkmaz.

Salon Tasarım Örneği

gerçekçi render nasıl alınır

Banyo Tasarım Örneği

Tasarım aşamasında kullanılan renkler de önemli bir etkiye sahiptir. Örneğin boyutsal olarak küçük bir mekan modellenirken daha geniş göstermek için duvar ve tavanda açık renkler özellikle beyaz renk kullanmak, mekanın olduğundan daha geniş algılanmasını sağlayacaktır.

Not: Renk uyumları ile ilgili adobe renk uyum çarkını denemenizi tavsiye ederim.

Renklerin mekanda ve insanlar üzerinde yarattıkları psikolojik etkileri yadsınamaz bir gerçektir ve mekanları tasarlayıp modellerken bunları da göz önünde bulundurmakta fayda olduğunu düşünüyorum.

Örneğin yatak odası gibi dinlenme, uyuma gibi aktivitelerin olduğu bir mekanda açık mavi, açık yeşil, morun açık tonları gibi dinginleştirici renkler kullanılabilirken; çalışma odası gibi çalışma eylemi ve ciddiyet gerektiren bir mekanda kahverengi tonları, lacivert veya mavi tonları gibi renkler kullanılabilir.

Yatak Odası Tasarım Örneği 1

Yatak Odası Tasarım Örneği 2

Tabi renklerin algılanması için doğru bir aydınlatma ve ışık düzeni de sağlanmalıdır.

Bir diğer önemli ölçüt ise oran orantı ve ergonomidir.

Ergonomi

Ergonomi; Çalışılan ve yaşanan çevrenin insan özelliklerine uygun olarak tasarımlanması çalışması, disiplini veya "insan ile çalışma yeri çevresi arasındaki ilişkinin bilimsel incelenmesi" olarak tanımlanabilir.

Bizim de mekanları tasarlar ve modellerken buna bağlı kalmamız çok önemlidir.

Eğer ki bir mutfak yapıyorsak yaptığımız mutfaktaki tezgah yüksekliği 80-90 cm'den ne az ne de fazla olmalıdır. Bu genel mobilya ölçülerine ve ergonomi koşullarına uymadığımız takdirde modellediğimiz mekanlar gerçekçilikten uzaklaşmaya ve kötü algılanmaya başlayacaktır.

İç mekanda hazırlanan sahnedeki tüm mobilyalar birbirleriyle orantılı bir şekilde modellenmelidir.

Aynı şekilde dış mekanda da örneğin binamızın yüksekliğine göre ağaçların boyları seçilmelidir. Ortalama 8-10 katlı bir binadan daha yüksek görünecek ağaçların olduğu bir görsel gerçekçilikten epey uzaklaşmış demektir.

3. Malzeme - Renk

3d max ile sahnemizi modellemeyi bitirdiktiten sonra sıradaki adım malzeme atamadır.

3d max ile gerçekçi render almak aslında,ne kadar iyi bir gözlemci olduğunuzla doğru orantılıdır. Malzeme ve objelerin gerçek hayattaki görünümlerini ne kadar özümseyip incelersek, program üzerinde hazırladığımız malzemelerde gerçeğe o kadar yakın görünecektir.

3d max ile aklınıza gelebilecek her türlü malzemeyi oluşturabilirsiniz. Bu yeni başlayanları biraz zorlasada ben, aslında o kadar da karmaşık olmadığını düşünüyorum.

Reflection, bump, glossiness ayarlarını iyi öğrenmek ve bir çok deneme yaparak geliştirmek gerekir. 3D max ile malzeme yapımı dersleri'ni incelerseniz, bu konulara ne kadar basit yaklaştığımı görüceksiniz.

Tabiki bunları öğrenmekle iş bitmiyor. Hazırladığımız ya da kullandığımız tüm malzemelerin birbirleri ile uyumlu olması gerekmektedir. Malzemelerde hem renklerin hem de dokuların birbirleriyle uyum içerisinde olması sonucu çok daha gerçekçi kılacaktır.

Bu işin başlarındaysanız ve malzeme-renk uyumu konusunda zorlanıyorsanız size referans olması açısından birtakım sitelerdeki görselleri incelemekte fayda görüyorum.
Örneğin pinterest.com , archdaily.com , dezeen.com  gibi mimari görseller içeren sitelerde çok sayıda örnek bulabilirsiniz ve bu görselleri kendinize referans edinebilirsiniz.

Çok sayıda örnek inceleyip, buradaki renk uyumlarını, malzeme seçimlerini yeterince gözlemledikçe, kendi tasarımlarınızda da doğal olarak bunlara daha fazla dikkat etmeye başlıyacak ve render kalitenizde çarpıcı gelişmeler oluşacaktır.

Eğer malzemeleri oluştururken internetten bulduğunuz bitmap görsellerden faydalanıyorsanız,
(ki her zaman yapın) bunların yüksek çözünürlüklü olduklarına dikkat etmelisiniz. Sonuca katkısı büyük olucaktır.

Ayrıca bir çok render'da rastladığım kötü görünüm malzeme texture'unun kendini tekrar etmesinden kaynaklanıyor. Bunu engellemek için texture aramalarını yaparken "seamless texture" olarak arama yapmalaısınız. Böylece kendini tekrar etmeyen muntazam bitişik malzeme textureları elde edebilirsiniz.

Bu konuda daha detaylı bilgi için Malzeme [Texture] Arşivi Nasıl İndirilir? başlıklı yazımı okuyabilirsiniz.

Malzeme - Renk Konusu ile ilgili dersler

4. Işık - Aydınlatma

Işık, 3d max sahneleri oluşturuken kullandığımız en önemli unsurlardan biridir. Mekanlar ancak doğru bir aydınlatma ile kimlik kazanır. Aydınlatma olmadan ya da yanlış bir aydınlatma ile aldığımız render herhangi bir grafik ya da şema görseli gibi algılanabilir.

Yani, gerçekçi render sonuçlarına ulaşmak için doğal ışığı algılayarak, anlayıp doğru bir şekilde kullanmak zorundasınız.

Yukarıda malzeme ve renk konusunda anlattığım gibi ışık kullanımıda tamamen gözlem kabiliyeti ile gelişebilecek bir süreçtir.

İç Mekan Işık Detay Örneği 1

İç Mekan Işık Detay Örneği 2

Dışarıda yürürken etrafınıza bakıp güneşin yarattığı etkiyi, binaların yollarda oluşturduğu gölgeleri, ağaçların üzerinde yansıyan güneşin etkilerini ya da bir iç mekanda pencereden süzülen güneş ışığını, yapay ışık kaynaklarının oluşturdukları etkileri gözlemleyerek anlam vermeye çalışın.

Fotoğrafçılığa meraklı olun ve bol bol fotoğraf çekin, çünkü oluşturduğunuz sahnenin de fotoğrafını çekiyor olacaksınız.

Işık ve gölgeler 3. boyutu ve fotorealistikliği en iyi algılatacak unsurlardır. Sahnemizde doğal mı yoksa yapay mı ışık kaynağı kullanacağımız, spot ışıkları mı ies ışık mı seçeceğimiz, gölgelerinin yumuşaklığına karar verebiliyor olmamız gerçekçi sonuçlara ulaşabilmek açısından çok önemlidir.

Dış Mekan Işık Detay Örneği

İç Mekan Işık Detay Örneği 3

Özellikle iç mekan tasarımlarında genelde sadece doğal aydınlatma yetmez ve yanında bazı yapay aydınlatma elemanları ile sahnenin ışığını desteklemek gerekir. Bu aynı zamanda yukarıda bahsettiğim diğer konu başlıklarıyla da yakından ilişkilidir. Yaptığımız tasarım, istediğimiz ambiyans ve renk seçimi hepsi bir arada gerçekçi görüntüye katkı sağlar. Bunun için bol bol deneme yanılma yapmak ve gerçek hayattaki gözlemlerimizi de sahne tasarımına aktarabilmek için çaba göstermek yeterlidir.

Işık - Aydınlatma Konusu ile ilgili dersler

5. Kadraj

Son olarak bahsetmek istediğim diğer bir önemli konuda yine fotoğrafçılık ile direk alakası olan kamera kullanımı konusudur.

3D Max programında kullandığımız kameralar gerçek hayatta kullandığımız fotoğraf makinalarının sahip olduğu tüm standart özelliklere sahiptir.  

İç Mekan Kadraj Örneği 1

İç Mekan Kadraj Örneği 2

Sonuçta gerçekçi render görüntüsü dediğimiz aslında hazırladığımız sahnenin son bir fotoğrafını çekmektir ve bunda gelişmek için birazcık temel fotoğrafçılık bilgisi edinmenin katkısı oldukça yüksek olmaktadır.

Aslında bana göre kadrajı belirlemek gerçekçi render görüntüsünün küçük ama en etkili aşamasıdır. Modelledğimiz sahnenin; malzemesi, rengi, ışığı, modeli ne kadar temiz ve gerçekçi olursa olsun oluşturduğumuz kadraj gerçeküstü, saçma ya da gereksiz bir açı ise sonuç asla gerçekçi görünmez.

Kadraj Seçimi Yaparken Nelere Dikkat Etmeliyiz?

  • Kadrajı ayarlarken genelde insan gözü hizasında render almak en akıllıca olan seçimdir.
  • Kamera yerinin ve açısının ışıkla uyumlu olması gerekir. Kamerayı doğrudan ışığa tutarsanız ışık patlar ve kötü bir sonuç çıkar.
  • Lens kullanımına dikkat etmek gerekir. Aşırıya kaçan lens seçimleri ile perspektif açısından hatalı sonuçlar çıkabilir.
  • check
    Perspektifte bir sıkıntı hissederseniz "camera correction" vererek hatayı düzeltmek gerekir.
  • check
    Alan derinliği üzerine çalışmak özellikle detay renderlarda oldukça çarpıcı sonuçlar doğurur.

Kadraj Konusu ile ilgili dersler

Sonuç

Yukarıda anlattıklarımı toparlamak gerekirse bana sık sık sorulan
"gerçekçi render nasıl alınır?" sorusunun cevabı aslında bir takım gerçekçi render ayarlarından oluşmamaktadır. Gördüğüm kadarı ile bir çok yeni başlayan kişi bunun bir seti rakam-parametre veya ayar olduğu yanılgısında ama aslında gerçekçi render almak tamamen gözlem ve fotoğrafçılık bilgisine hakim olmak ile alakalıdır. 

Eğer 3 boyutlu mimari modelleme ile uğraşıyorsanız mimari gözlem kabiliyetinizi ve fotoğrafçılık bilginizi arttırarak rahatlıkla render kalitenizi yükseltebilirsiniz.

Doğru render alabilmek için çalışmalarınız esnasında bu maddeleri asla zihninizden çıkartmayın.

  • Modelleme
  • Tasarım - Ergonomi
  • Malzeme - Renk
  • Işık - Aydınlatma
  • Kadraj
  • omer dedi ki:

    Nokta.
    Adım adım takipteyim sizi Can Bey ,üretkenliğiniz ve paylaşımcı kişiliğinizle örnek bir şahsiyet olduğunuz üslubunuzda aşikar.Sizi tüm içtenliğimle selamlıyorum ,Güzel Başarılar Dilerim!

  • Mustafa Aktaş dedi ki:

    Merhaba hocam, öncelikle verdiğiniz bilgileri bizim gibi gençlerlede paylaştığınız için çok teşekkür ederim. Benim sorum şu olacak, mimari modelleme yaparken cepheye nasıl bir model kullanmam gerektiğini bulamıyorum çoğu zaman ne yapabilirim? Bir sorum daha var, 3D modelleme işlerimle müşteri bulmak için nasıl bir yol izlemeliyim? Cevaplarınız için şimdiden çok teşekkür ederim.

    • Can Kuşkon dedi ki:

      MErhaba Mustafa,

      Cephe modelleme için tasarım yapmak tabiki bir kaç cümle ile özetlenecek bir konu değil. Bu konuda ilerlemek oldukça tecrübe gerektiriyor. Ama başlangıç için en önemli tavsiyem gözlem yapman olacaktır. Yani yaşadığın bölgede veya gittiğin yerlerdeki bina cephelerine bir farklı gözle bakmalısın. Bu gözlem kabiliyetini geliştirip daha sonra bolca örnek incelemelisin. Dış cephe için örnek bulmak zor ama pinterest.com , archdaily.com , dezeen.com gibi mimari model içeren sitelerden örnekler arayabilirsin. Daha sonra aldığın ilhamlar ile kendi tasarımlarını deneyerek oluşturmaya başlamalısın.
      Aslında bu soruna yanıt olarak oldukça detaylı bir yazım var aşağıdaki linkten onuda incelemeni öneririm.
      Gerçekçi Render Nasıl Alınır?

      Müşteri bulmak konusuna gelince ise öncelikle elindeki mevcut projelerden kendine özel bir portfolyo hazırlamalısın. Portfolyo oluştrumadan müşteri bulamazsın. Daha sonra bu portfolyonu konu ile ilgili yakın çevrenden başlayarak potansiyel müşterin olacak kişilerin karşısına çıkartmaya başlamalı ve bu tip işleri yaptığından haberdar olmalarını sağlamalısın. Bir süre sonra elbet bir fırsat doğacaktır.

  • >